Heinrich Ignaz Franz Biber (12. 8. 1644 – 3. 5. 1704)

12. 8. 2024

Skladatel Heinrich Ignaz Franz Biber se narodil 12. 8. 1644. Připomínáme si jeho uměleckou cestu. 


Základy hudebního vzdělání získal patrně ve svém rodišti. Ve studiích pokračoval na jezuitském gymnáziu. V roce 1668 vstoupil do služeb olomouckého biskupa knížete Karla Liechtensteina-Castelcorno. V biskupově kroměřížském sídle zastával pozici komorníka a hudebníka v biskupské kapele řízené Pavlem Vejvanovským. Získal si zde popularitu výjimečnými schopnostmi hry na housle. Své hudební dovednosti dál rozvíjel ve Vídni.


Z doby jeho působení v Kroměříži komponoval některé ze sonát později zařazených do sbírky Sonatae tam aris quam aulis servientes vydané v Salzburgu, či známou Sonata violino solo representativa napodobující hlasy ptáků a jiných zvířat.


Když byl v roce 1670 pověřen nákupem hudebních nástrojů v Tyrolsku, zůstal v Salcburku, kde získal zaměstnání u tamního arcibiskupa Maxmiliána Khuenburga. Z původního poddanství se dostal až o šest let později.
Z nového působiště do Kroměříže posílal autografy svých nejnovějších skladeb, které se staly jednou z nejcennějších částí kroměřížské biskupské hudební sbírky.


Kolem roku 1670 byl v Salcburku jmenován komorníkem. Po dvou letech této služby se oženil s dcerou salcburského obchodníka Marií Weissovou a měli jedenáct dětí, z nichž se pouze čtyři dožily dospělosti. Přeživší děti byly velmi dobře vzdělány v hudbě. Syn Karel Heinrich se roku 1743 stal salcburským kapelníkem.


Roku 1677 provedl několik svých sonát před císařem Leopoldem I. Znovu před ním koncertoval roku 1681 a poté podal žádost o jmenování do šlechtického stavu, který byla vyslyšena až o devět let později. Byl povýšen do rytířského stavu a získal pozici vrchního komořího.


Za vrchol jeho umělecké kariéry lze považovat jmenování do funkce dvorního kapelníka v roce 1684. O několik let později řídil ansámbl složený z osmdesáti zpěváků a instrumentalistů.


Pro své hráčské i kompoziční schopnosti byl znám a ceněn nejen v zemích habsburské monarchie, ale také ve Francii a Itálii. Jeho kompoziční styl a interpretační dovednosti, byly ovlivněny italskými houslisty.


Některé věty svých houslových sonát komponoval polyfonně. Pro jeho tvorbu je typické užití kontrapunktu. Jeho houslové dílo je nejznámější pro časté předepsání skordatury – techniky hry s použitím předepsaného přeladění strun, které usnadňuje hru v netypických tóninách. Hlavním účelem bylo dosažení požadovaného afektu skladby, což se projevuje například v Růžencových sonátách, kde jednotlivé skladby vyjadřují afekty radostných, bolestných a oslavných tajemství růžence.


Od počátku své kariéry se kromě instrumentální tvorby k různým příležitostem věnoval kompozici rozsáhlých duchovních i světských vokálně-instrumentálních děl (mší, litanií, nešpor). Po odchodu do Salcburku komponoval rovněž opery a hudbu k jezuitským školským hrám.

Další aktuality

Týden Českých snů ve Lvově

12. 9. 2024

Replika historické premiéry Mahlerovy Sedmé na Výstavišti

12. 9. 2024

Smetanovo Trio na cestách

12. 9. 2024

Site specific opera a audiovizuální performance Malý třesk

11. 9. 2024

Zapojit se

Vyplňte následující formulář a přihlaste se ke značce Rok české hudby 2024 či Smetana200. Pro svůj projekt získáte mediální podporu, logo, automatické uvedení v kalendáři Roku české hudby 2024 a na portálu Kudy z nudy.

V případě, že pořádáte festival či akci s několikadenním trváním, vložte prosím jen ty akce, které se týkají Rok české hudby či Smetana200. Pro každou akci prosíme vyplňte formulář zvlášť s relevantním popisem.

Přihlaste se přes interaktivní formulář:

Přidat reprízu

Podrobnosti

Cena (nepovinné)

Místo konání

Kontakt na pořadatele

V případě, že v seznamu nejste uvedeni, vyberte "Jiný" a vyplňte pole "Název pořadatele (jiný)".

Formulář je chráněn službou reCAPTCHA od společnosti Google.

Chystáte se zavřít formulář.

Vyplněné informace se neuloží.

Zavřít Pokračovat ve vyplňování