Pestrý a objevný, zábavný i plný dramatických emocí – podzim v Hudebním salónu Café crème
Kostel sv. Vavřince pod Petřínem se již 20. října promění v dějiště slavné řecké tragédie. Hostem cembalistky Moniky Knoblochové bude Lucie Trmíková, která se zhostí role Medey, a spolu s Davidem Prachařem přednesou toto antické drama zpracované do podoby melodramu Jiřího Antonína Bendy. Úvodní večer podzimní řady doplní violová sonáta e moll Františka Bendy v podání Dagmar Valentové a krátké zasvěcení do života a díla bratrů Bendových, které pro posluchače spolu s dramaturgií celého večera připravila umělecká ředitelka cyklu Monika Knoblochová.
Filozofie Hudebního salónu Café crème navazuje na prvorepublikové salóny, kde se scházeli umělci i političtí představitelé a další osobnosti v inspirativním, přátelském prostředí, podněcující k vzájemným rozhovorům nad sklenkou vínka či drobným domácím pohoštěním. Ani to nikdy nechybí. Základním stavebním kamenem je ovšem špičkoví interpreti a poutavé dramaturgie. I proto cyklus získal záštitu Pražského jara. Ostatně, můžete se přesvědčit sami.
V listopadu se můžete těšit hned na dva koncerty, jeden zajímavější než druhý. 10. listopadu se Na lince Praha-Londýn, jak praví název koncertu, ponoříme do osudů a zcela neznámých kompozic jedné zajímavé osobnosti. Tou je Geraldina Mucha – skladatelka a klavíristka, svobodomyslná Angličanka, jejímž osudem se stala Praha, manželství s významnou uměleckou osobností a prostředí totalitního státu. Půvabné a nápadité skladby, z nichž veřejnost slyšela jen malý zlomek, doplní povídání s Tomášem Kleisnerem, správcem písemností rodiny Muchových a rodinným přítelem, a také ochutnávka z díla Vítězslavy Kaprálové, první ženy Jiřího Muchy. Dramaturgii večera sestavily a v archívech pátraly zpěvačka Kamila Mazalová a cembalistka Monika Knoblochová, které posluchače také celým večerem provedou.
S třetím podzimním programem zavítá Hudební salón Café crème do další významné hudební metropole, a po Praze, Paříži, Berlínu a Gotě nakonec navštívíme Vídeň. Na utváření zdejšího hudebního života se nemalou měrou podíleli čeští hudebníci. V letech 1740 - 1810 jich ve Vídni působilo na 79, jak uvádí Dlabačův Lexikon, a je nesporné, že čeští skladatelé svým působením zasáhli do vývoje forem rodícího se klasicismu. 24. listopadu se do ranně klasicistní Vídně posluchači přenesou díky Janě Semerádové (klasicistní flétna), Haně Flekové (violoncello) a Monice Knoblochové (forte-piano), na vlnách skladeb Leopolda Koželuha, Josefa Antonína Štěpána, Jana Křtitele Vaňhala a dalších.
Přestože je programní hudba spojována především s 19. stoletím, zvukomalbě se skladatelé věnovali bezpochyby již dříve. Závěrečný koncert 16. ročníku Hudební salón Café crème nese název Bitevní vřava, a tak se publiku v adventním čase dostane trocha odlehčení díky skladbám s bitevní tematikou opět výhradně českých autorů, Jana Ladislava Dusíka, Františka Kočvary a dalších. Bude na výběr ze skladeb bujarých, tklivých, oslavných i dodávajících odvahu, často s doprovodnými texty a doplněných dobovými zajímavostmi. Hosty Moniky Knoblochové budou tentokrát Libor Mašek (violoncello) a Dagmar Valentová (housle).
Všechny koncerty letošního ročníku Hudebního salónu Café crème ctí Rok české hudby, poskytují ucelený pohled na tvorbu českých hudebníků usazených v evropských metropolích, a mapuje jejich vliv, mnohdy zásadní, na dané hudební prostředí. Vstupenky lze zakoupit v síti GoOut nebo využít výhodného abonmá. Podrobnosti na stránkách www.pontesmusici.cz