Divoký vlasatec

26. 1. 2024

Po vzoru svého skladatelského a pianistického idolu Franze Liszta, jehož první pražský recitál měl Smetana v roce 1840 možnost navštívit, si nechal narůst dlouhé vlasy, které v té době působily podobně provokativně, jako když jimi v 60. letech 20. století hippies dráždili spořádané občany a o deset let později pankáči provokovali čírem. Díky společným stylovým preferencím se dlouhovlasý mladík seznámil s ředitelem pražské konzervatoře Janem Bedřichem Kittlem. Ten ho v době Smetanovy největší finanční nouze představil hraběti Leopoldu Felixi Thun-Hohensteinovi, který hledal učitele hudby pro svých pět dětí.
Nejtalentovanější z Thunových dětí, Alžběta Felície později zachytila první vzpomínku na Smetanu pro budoucnost: „Když se představil, byl můj otec poněkud nedůvěřiv. Jeho mladistvé vzezření nebudilo v něm pravou důvěru v jeho schopnosti, i předložil mu malou, ale velmi těžkou skladbu od Pia Richtra, jenž byl předtím naším klavírním učitelem. Zahrál ji z listu skvěle. Celé jeho chování bylo tak prosté a skromné, že se moji rodiče ihned rozhodli přijmout ho za učitele klavíru. Nebyl to malý nárok, který byl činěn na Smetanovu trpělivost, neboť bylo nás 5 dětí, kterým musel udělit denně 5 hodin, ke všemu 4 z nás nebyly hudebně nadány, jen já milovala hudbu a počínala si trochu obratněji, ale neměla jsem pražádnou píli a místo abych cvičila, poslouchala jsem raději, když mi vykládal o hudbě. Všichni jsme se s ním brzy spřátelili.“ Smetanův život se tímto okamžikem radikálně proměnil.
Veškeré finanční prostředky Smetana využil na studium klavíru a hudební teorie a během několika málo let se proměnil z živelného talentu na perfektně vyškoleného soudobého skladatele. Z té doby také pocházejí jeho první ambiciózní skladby, zejména rozsáhlá Klavírní sonáta g moll, Bagatelles et Impromptus a Six morceaux caractéristiques, který dal příznačně opusové číslo 1 a poslal je odvážně Franzi Lisztovi s prosbou o přijetí dedikace a poskytnutí nemalé finanční částky na rozjezd kariéry svobodného umělce. Liszt věnování přijal, skladbu doporučil významnému lipskému nakladatelství k vydání, peníze ale nepůjčil.
Zdroj : archiv muzea voskových figurín Madame Tussaud

Další aktuality

V Ostravě začala za účasti prezidenta stavba koncertního sálu za 2,8 mld. Kč

25. 7. 2024

Pavel Haas Quartet součástí vrcholících oslav Roku české hudby

25. 7. 2024

Mezinárodní hudební festival Třeboňská nocturna zve na 22. ročník i sérii zimních koncertů

16. 7. 2024

Hudební festival Zlatá Pecka 2024 oslaví 200 let od narození Bedřicha Smetany

11. 7. 2024

Zapojit se

Vyplňte následující formulář a přihlaste se ke značce Rok české hudby 2024 či Smetana200. Pro svůj projekt získáte mediální podporu, logo, automatické uvedení v kalendáři Roku české hudby 2024 a na portálu Kudy z nudy.

V případě, že pořádáte festival či akci s několikadenním trváním, vložte prosím jen ty akce, které se týkají Rok české hudby či Smetana200. Pro každou akci prosíme vyplňte formulář zvlášť s relevantním popisem.

Přihlaste se přes interaktivní formulář:

Přidat reprízu

Podrobnosti

Cena (nepovinné)

Místo konání

Kontakt na pořadatele

V případě, že v seznamu nejste uvedeni, vyberte "Jiný" a vyplňte pole "Název pořadatele (jiný)".

Formulář je chráněn službou reCAPTCHA od společnosti Google.

Chystáte se zavřít formulář.

Vyplněné informace se neuloží.

Zavřít Pokračovat ve vyplňování